Controale masive peste românii care muncesc la negru: cui îi va bate ITM-ul la ușă dintr-o clipă în alta
În mediul privat românesc se practică, mai mult sau mai puțin, în funcție de domeniul de activitate, munca la negru. Autoritățile competente au intrat deja pe fir și derulează controale masive la anumite firme.
Unii patroni încearcă să ocolească taxele și impozitele către stat, motiv pentru care se înțeleg cu angajații să nu le încheie contract de muncă sau de colaborare (după caz), pentru activitatea prestată, așa cum prevede legea. Desigur, există și cazuri în care angajații sunt pur și simplu păcăliți de angajatori, ei neavând habar că nu se plătesc taxe și impozite, conform legii, pe munca lor, dar nici că nu beneficiază de asigurări sociale sau de vechime în muncă.
Din astfel de activități, bugetul național e prejudiciat de sume care se ridică la cote amețitoare pe un an de zile, motiv pentru care autoritățile au decis să pună capăt fenomenului muncii la negru.
Vizate sunt în acest moment firmele de transport, iar cifrele despre care vorbesc instituțiile implicate în activitățile de control ne arată cât de intens se practică munca nedeclarată în acest domeniu.
Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR, transmite că au fost demarate controale și că trebuie să înceteze această bătaie de joc la adresa românilor.
Munca la negru trebuie să înceteze. Românii sunt batjocoriți, statul e furat pe față
„Ne bucurăm că Ministerul Muncii, prin ITM Bucureşti, a început să verifice contractele de muncă ale şoferilor pentru care angajatorii nu plătesc taxe şi impozite. E bine şi mai târziu, decât niciodată.
Noi am atras atenţia autorităţilor, de nenumărate ori, în legătură cu bătaia de joc la adresa tuturor românilor, a statului român, a legislaţiei naţionale, prin sfidarea legislaţiei din domeniul muncii, dar nici măcar nu am fost luaţi în serios, în ultimii şapte ani. În timp ce noi, transportatorii autorizaţi, plătim taxe şi impozite, respectând legislaţia, ni s-a băgat pe gât concurenţa neloială din partea acestor firme care au intrat pe piaţa din România călcând în picioare toate legile, inclusiv legislaţia muncii. Ei îşi permit, de aproape opt ani, să lucreze cu şoferi pe care îi declară ‘parteneri’.
Ce fel de parteneri sunt angajaţii plătiţi la negru? Nu a deranjat nimeni, timp de şapte ani, aceste firme de transport care au beneficiat şi de lege specială în domeniul transporturilor, ceea ce nu e normal să se întâmple în niciun sector economic. Dar îşi bat joc inclusiv de angajaţii pe care îi plătesc şi prost şi fără a le da drepturile garantate de legislaţia muncii.
Sub pretextul că le sunt ‘parteneri’, îşi permit să nu le plătească asigurările sociale, asigurările de sănătate şi contribuţiile pentru pensie, păcălindu-i pe oameni că astfel sunt liberi şi au avantajul că îşi pot organiza singuri timpul şi activitatea, ca parteneri în afacere. De fapt, ei păcălesc şi statul şi angajaţii fără contract de muncă”, susţine Vasile Ştefănescu.